RSS

Entri

Blog ini semacam sudah lama tiada entri. Nak kata sibuk, tidak lah sangat. Saya selalu masuk blog tetapi untuk membaca blog orang lain. Dulu berjanji pada diri, apabila selesai program IT Showcase, saya akan tulis blog. Entri ini dibuat selepas selesai program tersebut.


Selesai program hari ini saya terasa lega. Program IT Showcase dan Seminar telah berakhir dengan jayanya. Petang tadi saya termenung jauh memikirkan segala perkara yang berlaku pada hari ini. Kalau boleh diundurkan masa, saya mahu memperbetulkan apa yang silap tadi. Menganjurkan program dengan pelajar kadang kala memenatkan. Pada saya mereka semua bagus dan rajin bekerja tetapi ia memerlukan pemerhatian yang tidak boleh kurang. Sebagai contoh, dari segi protocol, saya telah berusaha sedaya mungkin untuk tidak mengambil mudah perkara membabitkan protocol, tetapi ada juga silapnya. Saya tidak salahkan pelajar, mungkin kesilapan datang daripada saya sendiri. Mungkin saya terlalu percaya kepada mereka mengakibatkan saya terlepas pandang kepada perkara yang saya kira tidak boleh berlaku kesilapan. Rasa kesal memang ada dalam hati, seperti yang saya katakana tadi, kalau lah saya masa itu boleh diundurkan, saya ingin memperbetulkan apa yang patut. Namun semua itu mustahil, yang pasti semua itu dapat saya pelajari untuk tidak mengulanginya pada masa akan datang.

Mengenang kembali ‘kepenatan’ menguruskan projek di bawah subjek ini, kadang kala saya terasa ingin melepaskannya kepada orang lain. Mungkin pensyarah lain mempunyai idea yang lebih bagus dan mempunyai kredibiliti masing-masing di dalam menguruskan sesuatu projek. Untuk semester akan datang saya masih belum terfikir apa projek yang patut dilakukan untuk memenuhi keperluan silibus ini. Mungkin sekiranya subjek ini diberi kepada pensyarah lain, akan ada projek baru yang lebih memberi impak besar kepada fakulti dan juga kepada institusi ini.

Saya lega dan puas apabila program yang dianjurkan oleh subjek ini pada semester ini telah memberi input berguna kepada jabatan-jabatan yang lain. itu sebenarnya yang ingin saya lakukan. Dulu orang lain memberi laluan kepada saya, kali ini giliran saya pula akan memberi laluan yang baik kepada mereka yang sepatutnya. Saya puas kerana mendapat maklumbalas yang baik daripada beberapa pihak. Pada masa akan datang, pada saya ia amat bagus sekiranya dilaksanakan lagi.
Ditulis pada 23 Mac 2009

1 comments:

zura said...

Besar hikmah semua tu.. jangan putus asa..