RSS

Husna ku...


Saya suka berbual dengan anak-anak saya. Entri kali ini lebih merujuk kepada Husna dan perbualan di bawah menunjukkan Husna tidak memahami beberapa perkataan.



Perbualan 1:

Mama : Tadi Husna ngan abang mengaji tak? (ada hari-hari tertentu mereka akan belajar mengaji yg asas)

Husna : Tak....
Mama : Kenapa?
Husna : Ustaz tak boleh datang. Ustaz ada "miting" (wah...kagum pertama kali mendengar
miting")
Mama : Meeting ape?
Husna : Miting..miting...miting dengan miki mose ("mickey mouse")
Mama : Mickey Mouse? Mickey Mouse sapa?
Husna : Ntah.....

(Tergelak saya mendengarnya....tak tahu apa yang dia faham dengan "miting")

Perbualan 2

Sambil bersiap-siap untuk ke pejabat saya sengaja menyapa Husna yang sentiasa sibuk untuk bersiap dan memakai bedak dan gincu.

Mama : Husna ni rendah la..(nampak dia tersengih)
Husna : Mama...Husna rendah kan.....?(sambil tergelak kecil)
Mama : Tengok macam mama ni....tinggi je (husna sengih lagi)
Husna : A'aah la mama...Husna rendah la....tengok ni....(sambil menyelak bajunye...)
Mama : Apa tu....?
Husna : Husna rendah kan....?(sambil tunjuk perutnya)

Makanya saya tahu Husna sememangnya tidak faham apa itu rendah

Perbualan 3

Husna : Mama...jom la gi Giant
Mama : Nak buat ape...?
Husna : Saje.....nak beli barang...nak beli mainan...
Mama : Bila Husna nak pegi?
Husna : Bila....
Mama : Mama tanya, bila Husna nak pegi giant?
Husna : Bila.
Mama : Bila?
Husna : Bila.

Husna sememangnya tidak faham perkataan bila dan saya suka mengusiknya dengan pertanyaan bila. Sehingga lah hari itu, saya ajarkan dia bagaimana nak menjawab pertanyaan bila. Tak tahu lah masih ingat ke tidak.












0 comments: