RSS

Sementara Ada

Manusia sememangnya mudah lupa dengan nikmat yang ada di depan mata. Semua kebahagiaan yang ada seolah-olah tidak dihargai. Tidak nampak apa itu bahagia walaupun pada masa yang sama mereka melaluinya. Kebahagiaan pada saya apabila bersama-sama keluarga. Tidak kira sama ada semasa senang atau semasa susah. Bersama-sama anak-anak tidak kira waktunya, sibuk atau santai. Namun saya tidak faham apabila sudah elok sesebuah keluarga hidup bersama, ada salah seorang daripadanya yang ingin pergi meninggalkan keluarganya. Sanggup hatinya. Sekiranya diberi alasan yang munasabah, InsyaAllah boleh diterima. Sekiranya diberikan alasan yang tidak berapa kukuh dan sanggup meninggalkan keluarga demi keinginan sendiri, saya rasa ada sesuatu tidak kena. Orang yang ditinggalkan akan merasa seolah-olah tidak diperlukan, tidak dihargai dan tidak dipedulikan. Sekiranya itu berlaku kepada saya, saya pun tidak akan merayu kepada orang yang ingin meninggalkan itu supaya mengubah fikiran, sekiranya itu keputusan terbaik padanya. Apa-apa pun saya meminta kepada orang yang bakal ditinggalkan itu supaya berserah kepada Allah SWT. Hanya Allah yang mengetahui segala-galanya.

0 comments: