RSS

Alasan

Semalam, saya dan dua orang rakan sekerja ke JB untuk menjenguk pelajar yang sedang melakukan latihan praktik di organisasi di sana. Asalnya bertolak pada jam 7 pagi, namum disebabkan masalah teknikal, terpaksa bertolak lambat bersama pemandu lebih kurang jam 9 pagi dan tiba di JB sekitar jam 11.30 pagi. Sepanjang perjalanan, kami begitu ceria, ada saja yang dibualkan dan di"lawak" kan. Jadual agak ketat kerana setiap orang mempunyai dua tempat untuk dilawati, dan semua sekali adalah enam tempat untuk dituju. Namun semuanya berjalan lancar. Di tambah pula cadangan tempat makan yang enak-enak oleh pemandu yang membawa kami.



Lebih kurang jam 4.30 petang semuanya sudah selesai. Walaupun badan terasa sakit-sakit kerana asyik terlambung-lambung dek jalan yang tidak rata. Kami bersolat di UiTM Kampus Bandaraya, dan terus untuk makan sup gear box di tempat yang dicadangkan oleh pemandu. Setelah kenyang, kami beransur pulang dan sampai di Segamat pada jam 10.30 malam.



Apa yang menarik ialah, soerang pelajar saya berpaktik di sebuah syarikat jepun. Uniknya, waktu masuk kerja adalah 8.20 pagi dan waktu pulang ialah jam 5.40 petang. Dalam pada itu, waktu rehat ada tiga kali iaitu, 10-11 pagi, 1-2 petang, 4-5 petang. Saya tanyakan, apa rasionalnya waktu kerja yang sebegitu, kenapa tidak digenapkan 8.30 masuk kerja dan balik 6.00 petang contohnya.Malangnya pelajar tersebut sendiri tidak tahu. Saya arahkannya untuk bertanya dan memberitahu jawapannya pada hari viva nanti.



Selesai cerita latihan praktik.



Semalam juga saya naik angin dengan beberapa pelajar yang saya rasakan tidak ada semangat untuk belajar. Mana tidaknya, pada minggu lepas, mereka sudah melakukan persembahan projek masing-masing. Ada beberapa kumpulan yang harus bentang sekali lagi kerana masalah yang mereka hadapi iaitu, projek tidak siap. Saya memberi peluang untuk membentang kepada mereka pada satu hari dalam minggu ini. Pada mulanya semuanya ok. Tetapi semalam, saya mendapat panggilan, seorang pelajar dari pantai timur tidak dapat hadir untuk membentang kerana tiket untuk datang kembali ke Segamat sudah habis (Note: sekarang adalah "study week" untuk pelajar yang mana pada saya mereka tidak perlu untuk pulang ke kampung, kalau pulang pun pandai-pandai lah untuk kembali semula mengikut apa yang dirancangkan). Pelajar tersebut mohon saya pertimbangkan dan mohon saya memberi markah percuma padanya kerana sebab tersebut. Saya jadi geram dan saya cuma menjawab, "tak ada tiket, tak ada pembentangan, tak ada markah". Pelajar tersebut terus diam dan letak telefon.



Lebih kurang jam 7 malam, seorang lagi pelajar yang lain menelefon saya menyatakan hal dan sebab yang sama. Ini lagi saya marah kerana pada saya tiada budi bahasa ketika bercakap dengan orang lain.



Pelajar: "Hello, sapa ni?" (dengan agak kasar)

Saya: (dalam keadaan terkejut)"Hello, awak nak bercakap dengan siapa?"

Pelajar: (dengan tanpa rasa bersalah dan selamba)"Puan Fadilah ada?"

Saya: "Saya bercakap, awak tak tahu nak bagi salam ke atau cakap elok-elok dengan orang?walaupun bukan dengan saya awak bercakap, tapi awak kena ada budi bahasa bila bercakap dengan orang lain."

Pelajar: "oh puan, saya ingat saya silap nombor."

Saya: "Kalau rasa salah nombor pun, tak terasa ke nak bercakap secara sopan dengan orang lain?"



Dia pun meneruskan percakapan. Seperti yang saya katakan tadi, dia memberitahu hal tidak dapat hadir pada pembentangan kerana tiket bas habis. Saya membalas jawapan yang sama dengan pelajar pertama tadi. Mana mungkin saya akan bagi markah percuma kepada mereka yang tidak hadir sama dengan mereka yang bersusah payah untuk hadir. Mana boleh. Dia cuba memujuk, namun saya terus matikan telefon.



Setelah itu, beberapa SMS masuk. SMS memujuk, antaranya:



SMS 1:

"alaaa tolong la puan, saya tahu puan baik hati...markah test tak cukup untuk carry marks..tolong ye puan, saya sangat mengharapkan puan kali ini...tq puan..semoga Allah memudahkan kerja puan selepas ini"



SMS 2:

"Salam, maaf mengganggu puan. Saya MOHD ******, dari kelas *** tak dapat menghadiri pembentangan projek kerana tiada tiket balik segamat. Mohon jasa budi baik puan dapat consider..harap maklum, terima kasih."



SMS 3:

"Salam, Saya ******, esok saya tidak dapat hadir untuk presentation sebab sekarang saya di T*********, tiket untuk balik ke Segamat da habis..so boleh puan pertimbangkan..?"



Dalam hati terasa membara. Pada saya, terpulang kepada mereka untuk fikir sendiri dan saya tidak akan memberi markah-markah percuma untuk mereka yang berkenaan. Kepada yang menelefon semalam, memang saya bagi "lecture" supaya mereka faham dan belajar. Tapi saya rasa mereka tidak belajar. Saya malas melayan mereka yang tidak ada semangat untuk belajar dan sentiasa memberi alasan.

4 comments:

Mdm.Mardziyana said...

Saya sokooooong...pandai pulak bagi ayat "moga allah permudahkan puan selepas ini" err...kita allah mudahkan, yang dia tu??nak allah sangkutkan ke????? [Nota: Yang membaca entry juga turut rasa nak emosi lebih]

dune's_heritage said...

wahlaa bulah....wa caya sama lu!!

Rohadatul Aisy said...

Alasan...sebenarnya student mmg pandai mencari alasan untuk hidup..dia org bukan nk cr solution utk settlekan..tp alasan....

fadilah said...

a'aah...bila groupmate diorang datang present tadi, rupa2nya memang yang present tu sorang yg buat keje...yang lain tu tompang nama je...sakit ati je..