RSS

Demam

Penyebaran H1N1 sekarang ini menimbulkan perasaan panik di kalangan masyarakat dan tidak terkecuali saya. Perasaan bimbang semakin menjadi apabila tiba-tiba salah seorang guru taska di tempat anak saya di tahan di wad kerana disyaki dijangkiti H1N1. Nasib baik negatif. Saya tidak menghantar anak-anak di taska buat sementara waktu. Perasaan khuatir semakin menyelubungi diri apabila Husna demam secara tiba-tiba pada hari Rabu lepas. Seingat saya, waktu petang tersebut, selepas saya pulang dari kerja, saya bermain seperti biasa dengan Husna. Namun, menjelang Maghrib, dia mula buat perangai. Husna menangis tanpa sebab menyebabkan saya sendiri naik angin. Saya meneruskan kerja memasak dan suami saya melayan Husna yang sedang mengamuk. Apabila Husna muntah-muntah, saya mula mengesyaki yang mungkin Husna demam. Rupa-rupanya betul. Selesai masak dan makan sekadarnya, saya membawa Husna ke klinik. Mukanya kemerahan dan saya amat risau kerana suhu badannya terasa amat panas. Apabila doktor memeriksa, suhu badan Husna mencecah 40 darjah. Seperti biasa, doktor memberi ubat dan sekiranya dalam masa 24 jam suhu tidak turun, harus dibawa ke klinik sekali lagi.
Esoknya, saya menghantar Husna ke rumah pengasuh lama. Saya ke Putrajaya walaupun hati terasa keberatan. Waktu petang, pengasuh memberitahu demam Husna tidak kebah-kebah. Dalam hati semakin risau dan saya memesan kepada suami untuk mengambil Husna dan bawa terus ke klinik. Apabila dibawa ke klinik yang berlainan (berdekatan dengan rumah), suhu masih 40 darjah. Doktor memberi ubat lagi (bullet) kerana suhu yang terlampau tinggi. Alhamdulillah, setelah ubat tersebut diberi, suhu Husna berkurangan namun, apabila kesan ubat habis, suhu meningkat kembali. Ia nya berterusan sehingga semalam, baru lah Husna boleh bermain dengan abangnya seperti biasa. Dalam pada itu, demam itu solah-olah berjangkit, suhu Husna turun sedikit, demam akan pergi kepada Hazeeq. Apabila Hazeeq baik sedikit, demam kembali kepada Husna sehingga lah demam tersebut singgah di badan saya sendiri pada Isnin lalu. Ia terasa secara tiba-tiba yang mana saya terasa sakit-sakit badan,pening dan tidak bermaya di samping batuk dan sedikit selsema. Hari ini saya kembali kerja, namun dapat saya rasakan keadaan pening-pening, batuk dan loya masih lagi menyelubungi. Namun memikirkan kerja yang banyak tertangguh, saya kena kuatkan semangat namun tidak boleh sesuka hati berjumpa dengan orang lain.
Apabila bersembang dengan doktor, doktor sendiri pening dengan keadaan sekarang kerana kalau dulu penyakit demam biasa ini sukar untuk berjangkit. Namun sekarang, seolah-olah mudah sangat untuk berjangkit. Mungkin sekarang sudah akhir zaman, pelbagai penyakit yang timbul. Ianya sedikit sebanyak menginsafkan saya.

2 comments:

zura said...

take care.. berehat di rumah.. klu buat kerja pun blm tentu hasilnya kita akan puas hati...

fadilah said...

itu la k.zura...ari ni pening2 lagi..tapi alhamdulillah, dapat siapkan soalan test..hehe