RSS

Realiti Kini

Hujung minggu lalu saya ada terbaca satu artikel berkenaan dengan seorang guru dan seorang remaja lelaki yang malas belajar. Dialognya adalah seperti berikut (setelah diringkaskan):

"Kamu ni kenapa? Malas belajar!!Besar nanti kamu nak jadi apa?", kata cikgu tersebut. Pelajar lelaki tersebut selamba menjawab, "Ala cikgu..besar nanti saya tak payah susah-susah kerja..saya kahwin je dengan 2-3 orang wanita...kan sekarang ni ramai wanita yang berpangkat tinggi, bergaji besar..biar mereka lah yang tanggung saya..dengan apa yang saya ada, saya yakin saya boleh buatkan mereka tertarik dengan saya..pakcik saya pun macam tu...kahwin dengan 3 orang wanita..sekarang hidup senang lenang...seronok je...tak payah susah kerja..."

Terkedu sekejap membayangkan realiti anak muda sekarang terutamanya yang bernama lelaki. Terus saya terfikirkan anak lelaki saya yang baru berumur 5 tahun. Bagaimana untuk membentuk dirinya menjadi lelaki yang ada rasa tanggungjawab. Merasai diri diamanahkan oleh Allah SWT dalam mentadbir diri dan juga pengikutnya (skop yang kecil iaitu isteri dan anak-anak). Menjadi penjaga kepada keluarganya. Menjadi pelindung yang paling selamat untuk keluarganya. Tahu berfikir dan membezakan mana yang baik atau mana yang buruk, mana yang halal atau haram. Menjadi pembimbing yang baik ke arah kebaikan.

Sekarang ini pun, ada antara mereka yang saya kenal dan rapat mempunyai sifat-sifat lelaki yang tidak berkualiti. Yang gagal menunjukkan teladan yang baik kepada anak-anak. Yang diri sendiri hanyut dibawa oleh gelora nafsu sendiri, walaupun umur sudah menginjak ke 50 an. Ada juga yang gagal memberikan bimbingan kepada anak dan isteri sendiri. Gagal membuat keputusan yang rasional dan terbaik. Hanya tahu bergaya walaupun sebenarnya duit tiada di poket. Mengajar anak-anak supaya bergaya mewah. Baju dan kasut pantang kalau tidak berjenama mahal. Solat lima waktu dianggap remeh dan dia sendiri seolah-olah tidak tahu membezakan sesuatu sama ada halal atau haram, dosa atau pahala.
Memang tidak hairan apabila sekarang anak-anak hilang arah tuju. Hidup dalam keadaan sia-sia. Tiada jati diri. Modal insan yang dibawa adalah berdasarkan pengalaman dan pengamatan daripada keluarga sendiri. Sekiranya baik kelaurganya, maka baiklah modal yang dibawa. Sekiranya tidak, itu lah yang selalu kita saksikan pada hari ini. Keruntuhan institusi keluarga yang amat teruk, keruntuhan moral, maksiat berleluasa dan macam-macam lagi peristiwa yang membuatkan kita mengurut dada.
Melihat realiti sekarang, saya beristighfar dan hanya mampu berdoa supaya saya dan suami menjadi ibubapa dan pendidik yang baik kepada anak - anak dan tidak dianggap ibubapa yang DERHAKA kepada anak-anak. Mungkin kita memang sudah berada di akhir zaman, yang mana pelbagai kecelaruan hidup semakin menjadi-jadi. Wallahua'lam.

2 comments:

~~nAzIrAh aShAr~~ said...

amin..puan doa kan saya dapat husband yg bertanggungjawab yer 4-5thun agy yer..moga2 anak puan xjadik seperti budak laki tadi,,amin..

fadilah said...

amin..insyaAllah..wanita yg baik adalah untuk lelaki yg baik..