RSS

KEMAS yang TIDAK KEMAS

Berurusan dengan orang yang dikatakan "KEMAS" tetapi hakikatnya "TIDAK" memang menyakitkan kepala saya. Orang - orang ini sepatutnya menjaga kebajikan semua orang di bawahnya. Bukannya menganiaya dan mengambil kesempatan. Saya tidak tahu apa kerja yang dilakukan oleh golongan ini. Mesyuarat sana sini kononnya terlalu sibuk namun hasilnya tidak seperti yang digambarkan.
Sebelum ini, ketika mula-mula berurusan dengan mereka ini, sudah timbul kekecohan yang pada asalnya tiada apa-apa pun. Mereka ingin melakukan projek di dalam kawasan orang lain sepatutnya mengetahui prosedur atau pun paling tidak "memberi salam" kepada tuan empunya kawasan. Apa yang telah berlaku adalah, mereka main terjah sehingga menimbulkan rasa kurang senang orang lain. Maklumlah, sebelum ini mereka hanya berurusan dengan orang-orang kampung yang mereka boleh perbodohkan dengan sewenangnya. Kali ini bertemu buku dan ruas. Mereka berurusan dengan orang terpelajar yang mementingkan profesionaliti dalam berurusan. Sudahnya mereka sendiri yang gelabah dan kecoh sendiri sehingga hal yang asalnya kecil diperbesar-besarkan sehingga ke pengetahuan orang atasan. Orang atasannya pulak tidak tahu orang bawahannya tidak tahu membuat kerja dengan baik. Saya menyatakan perihal orang yang sepatutnya "KEMAS" tetapi "TIDAK KEMAS".
Sehingga kini, projek tersebut yang dianggap seperti PERMATA itu siap dan dikatakan menelan belanja sehingga RM 300 ribu. Dengan bajet tersebut, saya ingatkan pembinaan sebuah bangunan yang besar lengkap dengan "segala-galanya". Namun indah khabar dari rupa. Apabila siap, tiba lah hari serahan bangunan. Secara logik akal orang yang tidak pandai seperti saya ini, sebelum diserahkan bangunan, seseorang yang dipertanggungjawabkan itu haruslah masuk ke tempat itu dan memeriksa bangunan tersebut sama ada memenuhi kriteria yang ditetapkan atau tidak. Sekiranya semuanya dalam keadaan baik, barulah boleh diterima bangunan tersebut. Namun, mungkin konsep orang yang sepatutnya "KEMAS"tetapi "TIDAK KEMAS" ini, cukuplah sekadar menyiapkan bangunan tersebut tanpa memeriksanya dengan rapi. Maklumlah, sibuk memanjang, mesyuarat sana sini, pagi dan petang.
Masalah lain timbul apabila membenarkan kanak-kanak tersebut beserta gurunya untuk berpindah tanpa ada sebarang surat kebenaran. Apabila sudah pindah, projek yang dikatakan RM 300 ribu itu seolah-olah bernilai 30 sen. Kenapa? Kerana dengan bumbungnya yang bocor sehingga ada kanak-kanak di sana terjatuh disebabkan air hujan menitik. Tidak cukup dengan itu, lubang di bilik air tersumbat, sinki tidak keluar air, kepala paip hampir tercabut, paip sinki dapur tidak keluar air dan macam-macam lagi. Bila dapat tahu, saya naik marah, sebab semasa dalam pembikinan, saya ada pergi menjenguk tapak, namun apabila ditanya atau komplen, saya dijawab dengan kurang ajarnya oleh "orang kampung" yang kerjanya hanya tahu buat itu sahaja. Kononnya orang yang "KEMAS" namun "TIDAK KEMAS" ini sudah mengatakan semuanya baik. Saya cuba mencari wakil mereka untuk "bertanya khabar" berkenaan kes ini. Namun, mereka tiada di pejabat, maklumlah sibuk. Sebaik mengetahui kehadiran saya di sana, mereka gelabah dan kecoh. Siap marahkan gurunya dan menuduh kononnya gurunya itu mengadu kepada JawatanKuasa Ibu Bapa.
Pada saya, apa yang saya lakukan ini adalah tanggungjawab dan hak saya untuk memastikan kanak-kanak di taska tersebut berada di tempat yang selamat. Yang paling saya hairan, apa signifikannya apabila terdapat sebuah "dacing" di tanam di dalam kolam renang yang saya sendiri tidak tahu siapa akan menyelenggarakannya.

1 comments:

BZmum said...

apo nak dikato??