RSS

Anak-anak ku...lagi..

Setiap pagi apabila menghantar mereka ke sekolah, saya akan berusaha untuk mengubah situasi atau perasaan anak-anak saya yang agak "liat" untuk ke sekolah baru mereka, terutamanya Husna. Kebanyakan hari, setiap pagi saya agak tertekan kerana "perangai" yang dibuat oleh salah seorang daripada mereka untuk tidak ke sekolah. Jadi, sebolehnya, ketika perjalanan ke sekolah, saya cuba untuk menggembirakan hati mereka dengan berteka-teki, atau bercerita tentang apa sahaja.

Pada pagi ini, saya agak kagum dengan Husna dengan pengetahuan yang ada pada dia dan kadang-kadang saya "termalu" dengan Hazeeq kerana sesetengah doa yang mereka pelajari di sekolah tidak saya hafal.

Hazeeq: Mama, cantiknya awan...bergulung-gulung...kenapa awan tutup yang biru tu (langit)...?
Mama : Allah yang suruh...dia buat la..semua benda dalam dunia ni kene ikut suruhan Allah..kalau 
            Allah cakap banjir, maka, banjir lah Segamat ni..kalau Allah suruh solat, kena lah 
            solat..kalau tak..berdosa.
Husna : Allah cakap macam tu ke mama?
Mama : Ye la..
Husna : Tak la mama...Allah cakap KUN...FAYAKUN..
Mama : A'aahh...mama lupa..(saya tak terfikir mereka tahu pasal tu...agak malu sendiri)
Hazeeq: Mama..doa masuk kenderaan macam mana..?
Mama: Alahai...mama tak ingat la..
Hazeeq: Kata mama ni pensyarah...kenapa mama tak tahu..??
Mama: dulu masa mama tadika, mama ingat...sekarang dah lupa...(kena lagi..)
Hazeeq: Mama dah tua ekk...sebab tu mama lupa..
Mama : (Dalam hati) adoii budak-budak ni...sabar je la aku..!!

Begitu lah anak-anak saya, kedua-duanya agak manja walaupun saya sendiri memang garang dengan anak-anak. Mereka tidak berapa gemar dengan taski tersebut kerana dikatakan guru-guru di situ agak garang. Saya biarkan mereka di situ supaya mereka belajar liku-liku dalam menuntut ilmu. Adalah tugas saya untuk menghadapi kerenah mereka setiap hari.

0 comments: