RSS

Di manakah Keadilan?

Apakah yang dimaksudkan dengan adil? Adil adalah meletakkan sesuatu kena pada tempatnya, bukan kesamarataan. Dalam konteks kehidupan, adil dilihat mempunyai skop yang lebih besar. Apabila ibubapa membelikan baju perempuan kepada anak perempuannya, maka ia menjadi tidak adil sekiranya membelikan baju yang sama kepada anak lelakinya. Begitu juga perihal seseorang yang selalu melanggar peraturan terlalu diberi peluang dengan harapan agar dia berubah. Tidak salah memberi peluang. Malangnya orang yang selalu melanggar peraturan itu langsung tidak menghargai peluang yang telah diberikan oleh pihak pengurusan dan selalu mengulangi kesilapan yang sama. Apatah lagi untuk insaf.

Sebagai contoh, adilkah seseorang yang selalu ponteng kerja dan ponteng kelas diberi pelepasan demi pelepasan hanya disebabkan oleh alasan yang seolah-olah dibuat-buat. Kenapa saya berkata begitu? Ini kerana alasan yang diberikan tidak disertakan dengan bukti yang menunjukkan dia mempunyai masalah itu. Contohnya, alasan yang diberikan adalah tidak mampu bangun pagi untuk bekerja kerana akan menyebabkan sakit kepala. Sekiranya betul apa yang dikatakan, sepatutnya disertakan dengan bukti, mungkin pengesahan doktor yang menyatakan keadaan yang dihadapi oleh orang tersebut. Dengan alasan tempat tinggal yang jauh contohnya, dia diberi pelepasan untuk tidak ada kelas yang bermula pada jam 8 pagi ataupun tidak ada kelas pada sebelah petang iaitu jam 4 petang atau pun malam. Sampai begitu istimewanya makhluk ini sehingga diberi kelonggaran yang pada saya sukar diterima akal. Tidak cukup dengan itu, cuti sakit yang sehingga melebihi 3 hari berturut-turut juga dijadikan sebab untuk tidak datang bekerja atau masuk ke kelas. Itu semua adakah disertakan dengan bukti yang kukuh? Setahu saya, bagi pegawai kerajaan, untuk bercuti sehingga 3 hari berturut-turut adalah memerlukan pengesahan pakar daripada Hospital Kerajaan. Kalau setakat doktor biasa di klinik panel, itu memang tidak dibenarkan. Namun, adakah pihak pengurusan memandang semua itu? Seolah-olahnya tidak kerana orang itu masih diberi peluang yang sebanyaknya dan masih dengan harapan agar berubah. Itu belum ditambah lagi dengan hal-hal lain yang menyusahkan rakan sekerja yang saya rasa tidak perlu saya nyatakan di sini.

Sebagai akibatnya, disebabkan masalah yang dia ciptakan sendiri (mungkin), orang lain yang harus tanggung. Apabila tidak masuk ke kelas, para pelajar lah yang menjadi mangsa. Mereka tidak diberikan ilmu yang secukupnya seperti yang tercatat di dalam silibus. Mereka mungkin gagal untuk menjawab soalan peperiksaan. Kawan-kawan sekerja harus mengambil alih kelas yang ditinggalkan oleh si dia. Sudah ditolong, semakin menjadi-jadi seolah-olah orang lain tidak ada kerja, tidak ada masalah seperti dia. Ditambah pula apabila si dia tidak boleh ada kelas seawal jam 8 pagi atau selewat 8 malam, kawan-kawan sekerja yang lain yang harus menanggung. Orang lain wajib ada kelas jam 8 pagi dan sebolehnya mesti ada kelas pada waktu malam, tetapi si dia, disebabkan peluang yang diberikan supaya dia berubah, dia tidak dibolehkan ada kelas jam 8 pagi dan kelas jam 8 malam. Kenapa? Hanya disebabkan alasan-alasan yang tidak munasabah yang diberikan. Apakah semua ini adil pada mereka yang tidak bersalah? Yang merupakan orang yang sentiasa memegang amanah dan bertanggungjawab ke atas kerjanya? Adakah adil semua ini?

Bak kata suami saya, selagi manusia mentadbir, selagi itu lah keadilan sepenuhnya tidak akan berlaku. Itu lah kelemahan manusia. Jadi, berharap lah kepada Allah, kerana hanya Dia yang Maha Adil. Dia yang Maha Mengetahui. Orang seperti itu harus ingat, adakah dengan berbuat demikian dia boleh hidup aman damai di atas dunia ini? Adakah rezeki yang dia dapat hasil daripada pekerjaan itu berkat? Semua itu hanya dia dan Allah sahaja yang tahu. Akhir kalam.

0 comments: